Goto English Version

 

Ο Μηνάς Αλεξιάδης προλογίζει το CD "Seekers"

Συνέντευξη Τυπου Public, 6/3/2014

Photo

Η μουσική του G.I. Gurdjieff ενσωματώνει μιαν ιδιαίτερη και πρωτότυπη άποψη, η οποία συνολικά, συνδυάζει στοιχεία από: την λόγια ευρωπαϊκή μουσική, από μουσικές της ορθόδοξης παράδοσης (κυρίως της ανατολικής Ευρώπης) και κυρίως από ύμνους, ψαλμούς και μουσική για επιτελεστικές πρακτικές του ευρύτερου γεωγραφικού χώρου του Καυκάσου, της Ανατόλιας, της Ασίας γενικότερα και της Βόρειας Αφρικής. Η εκτέλεση, η ερμηνεία και η ενορχήστρωσή της μουσικής αυτής απαιτεί (μεταξύ άλλων) έρευνα σε βάθος, εξειδικευμένες γνώσεις, αφιέρωση και υψηλού βαθμού αυτοέλεγχο.

Τις τελευταίες μέρες, άκουσα, αρκετά ανάκατα ομολογώ, και μερικές άλλες εκτελέσεις μουσικής του Gurdjieff -ετερόκλητες, κυρίως για σόλο πιάνο και για/από διαφορετικούς συνδυασμούς οργάνων. Εντύπωση μου έκανε το ότι αρκετές από αυτές ήσαν εκτελέσεις απολύτως μέσα στην αισθητική της (κεντρο-ευρωπαϊκής) κλασσικο-ρομαντικής μουσικής, ενώ κάποιες είχαν, από την άλλη πλευρά, τον ήχο και το ύφος μιας καθαρά ανατολίτικης καλοπαιγμένης παραδοσιακής μουσικής. Έχω ωστόσο την αίσθηση ότι η μουσική του Gurdjieff είναι κάτι άλλο ή κάπως αλλιώς. Είναι κοντά σε όλα αυτά, αλλά ταυτόχρονα είναι πέρα και έξω από αυτά. Είναι διαφορετική από όλες αυτές τις γνώριμες μουσικές - και πρέπει να είναι, ως είδος και ύφος. Γι αυτό μάλλον είναι προτιμότερο να ερμηνεύεται από έναν συνδυασμό ηχοχρωμάτων (όπως εδώ).

Έτσι, νομίζω ότι η Ομάδα ΡΟΔΑ, ακριβώς, όχι μόνo αναζητεί (Seekers) αλλά και προσεγγίζει ουσιαστικά το τί συμβαίνει στην/και με την συγκεκριμένη μουσική. Διότι αυτό είναι τελικά, ένα CD μουσικής πρωτόγνωρης. Ένα CD από Έλληνες συντελεστές, το πρώτο εν Ελλάδι από ‘Ελληνες CD μουσικής του Gurdjieff, το οποίo περιλαμβανει μουσική, η οποία είναι μεν προσβάσιμη από τον μέσο ακροατή, αλλά ταυτόχρονα δεν μοιάζει με καμμιάν άλλη μουσική που γνωρίζουμε.

Παράλληλα, η μουσική του Gurdjieff μέσα από το CD αυτό και την γενικότερη εργασία της ομάδας ΡΟΔΑ, θέτει πολλά ζητήματα κρίσιμα: και προτείνει- καταθέτει προτάσεις, για ζητήματα τόσο μουσικής σύνθεσης και ερμηνείας, όσο και λειτουργίας και επίδρασης της μουσικής.

Συγχωρέστε μου τα παρακάτω ολίγα θεωρητικά: πιστεύω ότι έχουν ενδιαφέρον για όποιον ασχολείται και ενδιαφέρεται συνολικά για τα ουσιαστικά και κρίσιμα χαρακτηριστικά της μουσικής, όπως:

Ποιό είναι, πώς εκφέρεται, και τι είδους / τί λογής είναι: ο βηματισμός- το βήμα (pace) της μουσικής, ο παλμός, ο σφυγμός (pulse) της μουσικής, ο ήχος της μουσικής (η ηχητικότητα, όπως λέγεται στη μουσικολογία/ sonority)- και τα πολύ κρίσιμα: η ανάσα, το timing και η κατεύθυνση της μουσικής.

Tί συμβαίνει με τη μουσική και πώς λειτουργεί μια μουσική, η οποία συνδέεται με: ιδέες και ιδεολογήματα, η οποία συνδέεται και συνδυάζεται με συγγενείς τέχνες, όπως είναι ο χορός και το δράμα. Και ειδικά σε αυτήν την σχέση: τί αφηγείται η μουσική, και πώς το αφηγείται όταν ακούγεται, όπως εδώ, σε μιαν «αυτόνομη» ακρόαση (δηλ. σε μία ζωντανή συναυλία ή ακούγοντας κατ’ ιδίαν το CD). Τί δείχνει η μουσική και πώς το δείχνει, όταν συνδέεται με, ή όταν εντάσσεται σε μία παράσταση: πού δηλ. κινείται και πώς είναι η μουσική αφήγηση και η performance (δηλ. το telling και το showing).

Πιστεύω ότι όλα αυτά συνολικά μας τα προτείνει με έναν ιδιαίτερο, προσωπικό και πρωτότυπο, πολύ προσεγμένο, στοχευμένο, σοβαρό και άρα πολύ αξιόλογο τρόπο, η Ομάδα ΡΟΔΑ. Να ευχηθούμε να είναι καλoτάξιδο αυτό το CD και καλή επιτυχία σε περαιτέρω καλλιτεχνικές εργασίες και νέες πρωτοβουλίες.

Μηνάς Ι. Αλεξιάδης

Copyright 1991-2016 : Θέατρο ΡΟΔΑ